Ny analyse fra DTU Fødevareinstituttet viser, at mange af de småbørnsfamilier (børn ml. 4 og 6 år), der spiser lidt frugt og grønt, faktisk drømmer om at spise mere af det sunde og grønne i fremtiden.





Det er karakteristisk for denne type familier, at de bruger mindre tid på at lave mad og oftere spiser færdigretter end andre. 6 om dagen ønsker netop at hjælpe familierne, der hvor de er, og ser eksempelvis gode muligheder i at arbejde for at få flere grønsager i de færdigretter, der allerede bliver spist.
Det er karakteristisk for denne type familier, at de bruger mindre tid på at lave mad og oftere spiser færdigretter end andre. 6 om dagen ønsker netop at hjælpe familierne, der hvor de er, og ser eksempelvis gode muligheder i at arbejde for at få flere grønsager i de færdigretter, der allerede bliver spist.
Hvad gør forskellen hos familierne?
Rapporten fra DTU Fødevareinstituttet beskriver, hvad der adskiller grupper, der spiser lidt frugt og grønt – her defineret som under 300 gram dagligt – fra grupper, der spiser 300 gram eller mere dagligt. Analyserne er opdelt på børn i alderen 4-6 år samt småbørnsfamilier, dvs. familier med mindst et barn i husstanden i alderen 4-6 år, samt hele populationen i alderen 4-75 år.
Her er tre overskrifter på, hvad der gør forskellen, mht. om man er en familie, der spiser en del grønt – eller om man er det lige modsatte:
1. Sociale kendetegn (højt/lavt uddannelsesniveau)
2. Madkultur og holdninger (spiser man morgenmad sammen?, købes der ofte færdigretter?)
Læs artikel om undersøgelse hos Helse eller læs hele undersøgelsesrapporten hos 6 om dagen.

