DR opdeler børne-tv efter alder med 2 nye tv-kanaler

Denne artikel er sponsoreret

DR satser på børn og unge
DR har meldt ud at de vil starte 2 nye kanaler, for at kunne alderssegmentere deres seere helt ned på børneniveau.

  • Ramasjang bliver fremadrettet for de 7-12 årige, og vil bl.a. også sende “nyheder for børn”.
  • Den ny kanal Lille Ramasjang (nuværende arbejdstitel på kanalen) bliver for de 3-6 årige.
  • børnetv

    DR3 bliver P3 omsat til tv
    For de unge (og unge af sind) starter DR desuden kanalen DR3, der bliver målrettet de 15-39 årige.

    “DR3 skal blandt andet sende satire, fiktion og videnskab,” siger DRs mediedirektør Gitte Rabøl.

    “DR3 lyder som et spændende sats. Det er lidt en pendant til TV 2 Zulu i den forstand, at man prøver at fange et ungdomspublikum, som ikke blot er teenagere, men også er i 20’erne og 30’erne. Jeg tror, de vil prøve at omsætte det brand, som P3 er, til TV,” siger Stig Hjarvard, medieforsker fra Københavns Universitet.

    En for alle er ikke nok
    “Public service skal i højere grad nå de yngre målgrupper. Nu har DR så tre kanaler møntet på de yngre målgrupper. Det er ikke kun DRs, men også TV 2’s problem. De yngre seere er ikke så loyale over for public service.

    Samtidig er tiden, hvor en kanal kan samle alle seere, ved at slutte”, forklarer Stig Hjarvard.

    Omlægning segmenterer ungdommen aldersmæssigt og interessemæssigt
    “Det med at have hovedkanaler, som samler alle seerne, bliver vanskeligere og vanskeligere at føre ud i livet. Både DR og TV 2 mister stille og roligt seere år for år. Med denne omlægning segmenterer man ungdommen aldersmæssigt. De er nødt til at segmentere, for dem, der er 12 år, vil ikke se noget, der er møntet på de helt unge,” siger han.

    Ramasjang DR's nye børnekanal

    To Ramasjang-kanaler imødekommer små og store børn
    “Der er åbenlyst en kæmpestor forskel på en 3- og en 12-årig, som har vidt forskellige forudsætninger og interesser. De ønsker ikke at se de samme programmer, og det kan vi bedst imødekomme på to forskellige børnekanaler,” siger mediedirektør Gitte Rabøl.

    Kilde: Berlingske – se også Berlingske online

    [ad]
    2017-06-17T04:43:45+00:00

    Leave A Comment