Ikke nødvendigt at hoppe ikke med på Disney-bølgen

Denne artikel er sponsoreret

Selv om vi voksne ikke er meget for at indrømme, at reklamerne også påvirker os, kan vi vel være enige om, at børnene tydeligvis påvirkes i næsten ekstrem grad af de massive reklameblokke på børne-TV.

Banale budskaber går rent ind

Reklamernes budskaber er ofte banale, og minder på mange måder om de reklamer, der blev vist på TV i TV-reklamernes spæde begyndelse. Men ikke desto mindre går de rent ind hos børnene. Det betyder for eksempel, at de brændende ønsker sig madkasser, skoletasker, tøj og alt muligt andet med den foretrukne aktuelle Disney-karakter eller tegneseriehelt. Det skifter så efter nogle måneder, og så må legetøj og garderobe skiftes ud igen.

Køb en skoletaske i god kvalitet

Når børnene når en vis alder, er de klar til at skulle have skoletaske med til børnehaven, og her ønsker de sig selvfølgelig en model med Frost eller andre disney-motiver. Problemet er bare, at licenserne til at måtte bruge den slags dekoration er ret dyre, og så er der ikke råd til god kvalitet. Det er selvfølgelig heller ikke nødvendigt, hvis tasken alligevel skal skiftes ud om et halvt år.

Men kan vi ikke være enige om, at både miljøet opdragelsen og den gode smag i munden ville have langt bedre kår, hvis tasken var i en god kvalitet? Det er faktisk ikke meget dyrere at købe en kvalitetstaske til børn fra eksempelvis Haglöfs eller Fjäldräven, og disse tasker holder i mange mange år. Hos os har vi eksempelvis en rød Fjäldräven-taske, som har været i brug on/off gennem mere end 20 år. Nu er det så teenageren i huset, der har taget den til sig som en lækker retro-ting. Det er da noget, der giver mening.

Drop legetøjsbutikkerne, og besøg i stedet spejdersport eller en outdoorbutik som eksempelvis Eventyrsport, eller find på Eventyrsport.dk, hvor du kan se hele udvalget af moderne kvalitetstasker til både børn og voksne.

Brug også de samme overvejelser omkring påklædning

Langt hen ad vejen er Disney-ficeringen også på vej ind, når det gælder tøj og sko, og samme overvejelser må selvfølgelig gøre sig gældende her. Fald ikke for fristelsen til at betale for licenser og reklamebudskaber, men brug i stedet pengene på kvalitetstøj og robust fodtøj. Det er mere komfortabelt for børnene, og også et udmærket led i opdragelsen, der jo gerne skulle gøre de små poder til selvstændige individer, der ikke lærer at danse efter reklamer og medier.

2017-01-02T08:48:05+00:00

Leave A Comment