Søvn er vigtigt med børn i huset

Denne artikel er sponsoreret

Søvn giver energi til den kommende dag.

Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn. Alle har en biologisk døgnrytme. Det gør, at vi ophober et søvnpres, mens vi er vågne. Jo mere vågne vi er, des større søvnpres får vi.

Når vi sover, deaktiver man hjernesystemer. Det er dem, som holder os aktive i løbet af dagen. Det vil sige, at f.eks. stress reduceres, mens niveauet af de hormoner, der har med kroppens opbygning og restitution at gøre, stiger.

Ved søvn regulerer kroppen sig selv, så den er klar til at starte på en frisk, når den er udhvilet. På samme måde, har mange andre dele af din krop, behov for at hvile i løbet af natten.

Grundlæggende skal en voksens nattesøvn varer omkring de syv-otte timer. Man kan sove for lidt, og du kan sove for meget.

For lidt søvn vil sige mindre end fem-seks timer pr nat, og for meget søvn vil sige mere end ni timer pr nat.

 

Den gode søvn

En god nattesøvn handler om, at du skal føle dig udhvilet og frisk efter at have sovet. Man kan sagtens sove i otte-ni timer og ikke få nok hvile ud af den nattesøvn.

Dette kan være fordi man måske sover uroligt, og ikke kommer ned i den dybe søvn, der er vigtig for kroppens fysiologiske hvile. Det kan også være p.g.a at du ikke har den bedste seng for din krop.

Forældrenes behov for, at børnene skal sove, er ofte meget større end barnets normale søvnbehov. Samtidig er der mange fortællinger om børn og søvn, om hvad I forældre skal gøre, og hvad I absolut ikke skal gøre for at få børnene til at sove.

Desværre er der endnu ikke forskning eller eksperimenter, der kan hjælpe forældre til, at vide hvordan de lige får deres barn til, at falde i søvn hurtigt. Hvis dit barn ikke får en god nattesøvn kan det blive irritabel og derved være en større udmattelses faktor for den voksne i huset.

Her er 4 af mange grunde til hvorfor at børn skal have deres søvn:

  • Når barnet sover, vokser det – i form af vokseværk.
  • Barnets krop bliver stærkere – muskulaturen vokser
  • Barnets hår vokser
  • Barnets hjerneceller stimuleres – barnet bliver klogere og kan klare forskellige nye udfordringer.

 

En god nattesøvn starter reelt med en rolig aften. Tryghed og faste rutiner er afgørende for at få en god nattesøvn.

Skab en søvnrutine, hvor familien gearer ned og spiser sammen. Dette er afgørende, da det søger for at kroppen føler sig tryg og afslappet som er afgørende faktorer, når man skal falde i søvn.

Der skal forholdsvis meget søvnmangel til, før det bliver et helbredsmæssigt problem for personen. Der sker ikke noget ved, at du en gang om ugen har forskellige problemer med at falde i søvn.

Ligesom det også er helt normalt at opleve søvnløshed i perioder hvor familien for eksempel har små børn i huset.

 

Søg læge hvis det står på i længere tid

Hvis søvnbesvær skal have helbredsmæssige konsekvenser, skal besværet have stået på i flere måneder.

Hvis det er tilfældet vil du opleve, at din dagfunktion bliver væsentligt mere påvirket. Dette kunne for eksempel være i form af konsultations besvær. Der vil således ikke ske noget, hvis søvnproblemerne kun finder sted en uges tid.

Ved søvnproblemer over flere uger bør du søge læge, da det her kan skabe helbredsmæssige problemer.

Hvis du i lang tid har haft problemer med søvnen og grundlæggende føler dig træt og irritabel, bør du begynde at tænke på, at du skal gøre noget ved din situation.

Stress er en af de mest normale sygdomme at få når det gælder søvnproblemer. Derfor er det vigtigt, at hvis man oplever symptomer på stress, og har haft søvnproblemer over flere uger, at søge læge, da stress kan ødelægge ens normale hverdag.

De belastninger, du oplever i løbet af en dag, som for eksempel et stresset arbejdsliv eller spædbørn i huset, har betydning for, hvordan du sover. Og ligesom et tydeligt symptom på stress er dårlig søvn, gør dårlig søvn det også sværere for dig, at håndtere den dagligdag du har og får dig derved til at føle dig mere stresset, så det bliver en ond spiral.

Det er derfor en god ide at fjerne alle de unødvendige stressfaktorer, som det kan lade sig gøre, da det vil gøre din dagligdag så meget nemmere end før.

 

Søvncyklus

Søvn har et regelmæssigt tilbagevendende forløb, hvor forskellige søvnfaser afløser hinanden.

Børns søvncyklus er kortere end de voksnes og de mindste børn har langt mere af søvnfasen REM-søvn, også kaldet drømmesøvn, end ældre børn og voksne har.

Vi vågner alle sammen op mange gange i løbet af natten, og vi falder i søvn igen efter nogle sekunder, så vi husker derfor ikke, at vi vågnede op. Det gælder alle altså voksne, unge børn og de mindste børn.

Der er 10 forskellige punkter som spiller en stor rolle for at kunne få sig en ordentlig sund nattesøvn. De forskellige punkter kan læses neden for her:

  1. Ha’ faste sovetider.
  2. Sov i et behageligt miljø.
  3. Sørg for at du har den rette seng og madras.
  4. Undgå forstyrrende elementer i soveværelset.
  5. Drop koffeindrikke om aftenen.
  6. Gå ikke sulten i seng.
  7. Vær aktiv, dog ikke lige før sengetid.
  8. Gear ned, når du skal sove.
  9. Driller søvnen, så stå op.
  10. Brug kun sengen i soveværelset til sex og søvn.

 

Her kan du se en video der forklarer om børns søvncyklus

2017-10-31T10:13:53+00:00

Leave A Comment