Sundere weekend – cholokalademousse som alternativ til fredagsslik!

Denne artikel er sponsoreret

Hos mange børnefamilier står fredag og/eller lørdag aften i slikkets tegn. Med denne opskrift på chokolademousse, kan du let og hurtigt udskifte sukker og farvestoffer med næringsstoffer, der glæder både børns og voksnes kroppe.

opskrift chokolademousse

Af Moderskabet.dk

Opskriften er så let og simpel, at alle kan være med. Lidt større børn kan selv lave den.

Lav den inden aftensmaden så er den kold og klar til DisneySjov!

CHOKOLADEMOUSSE
2-3 portioner

Ingredienser:
• 10 friske dadler (de bløde dadler, du kan købe hos de fleste grønthandlere og i nogle supermarkeder)
• 1 dåse kokosmælk (helst uden stabilisator og emulgator, dvs. kokosmælk, hvor det tyndtflydende og
tyktflydende er adskilt)
• 4 spsk. kokosolie
• 4 spsk. kakaopulver (uden sukker)
• ½ tsk. vaniljepulver (ikke vaniljesukker)
• friske eller frosne hindbær eller anden frugt til pynt

opskrift chokolademousse

Fremgangsmåde:
Fjern stenene fra dadlerne. Blend det hele i en blender eller i en foodprocessor til massen er jævn og ensartet. Hæld moussen over i en skål og sæt den i fryseren i minimum ½ time eller i køleskabet i 2 timer. Server i små skåle eller kopper og pynt med friske eller frosne optøede bær. Du kan også bruge anden syrlig frugt.

Sundhedstip!
Kokosolie er mættet fedt af den sunde slags! Det er en god energikilde, fordi det forbrændes nemt i cellerne. Det er vigtigt at spise noget mættet fedt hver dag, da det sørger for at holde vores celler sunde og modstandsdygtige over for fremmede stoffer og mikroorganismer, der prøver at trænge ind i kroppen. Kokosolie indeholder også fedtsyren laurinsyre, som også findes i modermælk. Laurinsyre er en super sund og vigtig fedtsyre, der virker foryngende på alle kroppens celler.

Chokolademouse sund

Om Moderskabet.dk
Moderskabet.dk skriver for babybusiness om legende let sundhed i hverdagen for børn og voksne. Vores motto er, at ALT tæller! I behøver ikke lægge hele jeres livsstil om på en gang og bruge oceaner af tid for at få sundhed i familiens liv. Start med det der er lettest for jer. Fx: Skift fredagsslikket ud med en lækker dessert sprængfyldt med cellefedt og andre gode næringsstoffer.

Der kommer mere…
De næste fredage, vil vi give dig endnu flere lækkerier til en sund og hyggelig weekend uden sukkerchok! Bliv på kanalen!

2017-06-17T04:42:35+00:00

13 Comments

  1. Stine 22. februar 2013 at 14:13 - Reply

    Hvilken str kokosmælk? Vi har både store og små dåser:-)

    • Anette Tvedergaard 22. februar 2013 at 15:15 - Reply

      Jeg tjekker lige med opskriftsdamerne. 🙂

      Men som jeg ser dåsen på billedet, så er den str. stor (alm. dåsestr.). 🙂

  2. Rikkeliva Holm 22. februar 2013 at 17:20 - Reply

    Ja, det er en stor/almindelig str kokosmælk.
    Velbekomme:-)

  3. Monica 22. februar 2013 at 19:13 - Reply

    Hvad kan jeg bruge i stedet for kokosmælk?
    Kan desværre ikke tåle kokos 🙁
    På forhånd tak for jeg svar.
    Mvh. Monica

  4. Katrine 22. februar 2013 at 19:51 - Reply

    Så er der lavet en portion og sat på køl.. Selvom min datter er for lille til fredagsslik og sover sødt, så skal mor og far da liiiige afprøve opskriften. Og ud fra smagsprøven at dømme bliver det bestemt ikke sidste gang.. UHA, det bliver godt.. 🙂

  5. Katrine 22. februar 2013 at 19:54 - Reply

    Nårh ja, så glemte jeg da lige at det også blev til omgang “Nutella” fra Moderskabets hjemmeside.. UHA, det bliver godt til pandekagerne (fra samme side, som skal afprøves) i morgen.. Tak for lækker inspiration. God aften. 🙂

  6. Trine Kolding 22. februar 2013 at 23:03 - Reply

    Tak for super inspiration – let og lækkert. Vil dog anbefale at halvere mængden af dadler da moussen ellers bliver utrolig sød 🙂

  7. Rikkeliva Holm 23. februar 2013 at 12:36 - Reply

    Monica, jeg tror, ikke der er noget, der direkte kan erstatte kokosmælk og kokosolie. Men du kan lave en chokolademousse af dadler, kakaopulver, banan, avocado og lecithin granulat.
    Selv tak, Katrine og Trine 🙂
    Trine, ja den er sød og en god idé at eksperimentere med mængden af dadler, så den passer til netop dine smagsløg 🙂

  8. Stine Rosendahl 24. februar 2013 at 09:36 - Reply

    Så har vi lavet og spist det, det smager vildt godt! Fik 4 portioner ud af det 😀

  9. Trine 10. april 2014 at 23:27 - Reply

    Puha, der er mange kalorier i den omgang. Har lige regnet ud at hele portionen indeholde omkring 1700 kcal. Deler man den 2 portioner, så er det ikke mindre end 850 kcal til hver. Enig i, at det er langt bedre end 850 kcal slik, men det feder altså stadig. Tror nogle gange at disse “sunde” opskrifter snyder, – og det er jo altså ikke super smart, hvis man f.eks. gerne vil tabe sig :-)!

    • Anette Tvedergaard 11. april 2014 at 09:43 - Reply

      Du har helt ret Trine. Du skal være forsigtig, når du prøver at tabe dig! For “sund slik” er bestemt ikke nødvendigvis lig med kalorielet slik.

  10. Mia 21. april 2014 at 20:47 - Reply

    Har lavet opskriften i dobbelt portion og fik 12 fine små glas som jeg havde med til påskefrokost. Konsistensen blev lidt ‘grynet’ men det smagte godt. Hvad kan årsagen til grynet være???

Leave A Comment